Ny som skolledare

Magnus, när kommer du till oss igen och har lektioner? Varför är inte du längre vår lärare/återkommande fråga från elever

Nu när min ersättare är på plats har jag släppt nästan all undervisning, på gott och ont. Jag rör mig dock runt en hel del i verksamheten, med olika syfte och mål

. Ibland bara för att det med digitala redskap lika gärna går att arbeta ute på hemvister som på mitt och rektors gemensamma rum (där vi sällan hänger). Ibland för att jag har ett ärende, ibland för att visa runt (andra verksamma i skolan, elever och föräldrar som funderar över att byta skola och då först behöver bli på det klara med vad de i så fall byter till – utan möjligheter till russinplockande när det gäller former för samverkan i en ny tid)
.  I dag ställde en klok och medveten elev den direkta frågan:

Hur är det egentligen att bli biträdande rektor Magnus?

Mitt spontana svar blev:

Det har faktiskt en hel del klara likheter med lärarjobbet:
När det är bra, då är det mycket bra
.
När det är tungt, då är det ganska tungt

• LVD/CHF (I, II) generic viagra prostheses include irreversibility, invasiveness, surgical.

.
Det är mycket sällan tråkigt.

Det bästa är fortfarande goda möten med elever, där man ser stjärnglans tändas. Även som skolledare får man vara med om dessa! Som lärare blev jag väldigt nöjd när ens undervisningsupplägg visade sig fungera, nu liknande tillfredsställelse när man gjort en struktur eller rutin för organisation som också verkar landa väl i verkligheten.

Jag ser mig som lärare, som de senaste åtta åren innehaft en tjänst som skolledare. /Rektor Peter

Jag vet att jag bloggat om ”Joining the Dark Side”, men det var förstås främst en bloggtitel tänkt att engagera. Det handlar faktiskt inte som vi mot dom, utan om olika perspektiv på samma verksamhet, med olika roller, uppdrag och fokus – men med samma syfte och mål: En skola för varje unge, utifrån statliga styrdokument. Samtidigt var jag också tydlig på intervjuerna med personalavdelning och fack:

En skillnad som skolledare är att jag inte längre lär vara sist kvar på personalfesterna . Jag kan aldrig kliva ur rollen, hur gärna jag än månne skulle vilja. Det är bara att gilla läget här.

Och ja, jag gillar läget. I synnerhet när jag träffar engagerade elever och engagerad personal. Tack alla! Nedan lite svar från vidgade kollegiet vad man som ny skolledare bör tänka på:


9 reaktioner på ”Ny som skolledare”

  1. Stödet från kollegorna måste väl vara väl så viktigt som det från eleverna? För den goda känslans skull. Fast det är i kriser som en testas, inte när allt fungerar, eller hur?

    1. Sant, inte minst stödet från rektor, förvaltning och samhälle – inte minst när det blåser.

  2. Du beskriver det så bra tycker jag. Lättsamt men ändå bra… Man förstår dina tankegångar. Tack för vi får del av dem.

  3. Du låter som en bra ledare, både för dina kollegor och dina elever. Men även för dig själv. Det ska bli intressant att följa din resa.

    1. Tack! Man försöker och lär ständigt, har förstås både mina styrkor och mina utvecklingsområden.

Lämna ett svar till magnus Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.