Radio: Betyg i år sex?


Precis som jag säger i dagens direktsändning så har jag faktiskt inte ännu någon bestämd uppfattning om betygens vara eller inte vara
. Skolverket släppte dock idag en rapport om betygen i åk 6. Då jag för närvarande är både undervisande lärare och biträdande rektor första dagen på terminen med elever har jag förstås inte hunnit läsa den ännu. 

Hursomhelst tycker jag det är gott att en yrkesverksam lärare faktiskt får en del taltid att resonera kring en för skolan central fråga

and androgens in general should not be recommended as• Testosterone How to use sildenafil citrate tablets.

.

  • En tänkbar fördel med betyg kan vara att de är tydligare än ord, för mången elev och förälder. Och för huvudmän som behöver prioritera resurser.
  • En nackdel kan vara stress som uppstår, liksom fokus på betyg istället för på kunskaper och bildning.

Hur vi talar om betygen – lärare, föräldrar, elever, samhälle – påstår jag spelar stor roll för allt detta. Jag är övertygad om att vi skulle tjäna på att föra dialog även om denna fråga, istället för att gräva oss allt djupare ner i våra skyttegravar
.


2 reaktioner på ”Radio: Betyg i år sex?”

  1. En solklar fördel med betyg är de är tydligare än ord etcetera – – – .
    Därtill ökar motivationen ÄVEN hos sk lågpresterande elever. Utöver det LÄR sig eleverna mer. Och måste rimligen vqara huvudsyftet med skola och utbildning.

    Nackdelar??? ”Stress”? Tror jag det, som diskussionerna går. (Som du så tydligt påpekar. BRA Magnus!) Mina elever (åk 6 – 9) har egentligen aldrig stressats mer än de redan är – försåvitt de är engagerade och söker kunskaper!!!!

    1. Tack! Kunskapstillväxt och bildning är förstås huvudsyftet med skolan. Här finns en del att göra. Hade ett ytterst intressant samtal i taxin hem, chauffören hade varit engagerad i skolan på olika nivåer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.