
Mina länkar
Mitt sista blogginlägg på Pedagog Uppsala blev en länksamling med 300 länkar till olika tankespjärn kring lärmiljö i stort och smått, högt och lågt. Här en återpublicering – som även fylls på med tiden, jag tar tacksamt emot tips!
Klicka på respektive rubrik för att komma ner i listan (alla ligger sedan underst på rad)
- Lärmiljö: Kunskapshubbar – myndigheter
- Lärmiljö: Forskning
- Lärmiljö: Blogg, podd, webinarer
- Lärmiljö: Diverse inspel
- Lärmiljö: Leverantörsinspel
- Inkludering, UDL, tillgänglighet
- Trygghet, trivsel, hälsa
- Studiero, arbetsro, ledarskap
- Särskilda miljöer – fritids, förskola, matsal, idrott…
- Skolgård, utomhuslärmiljö
- Organisering
- Ljud, Ljus, Luft
- Digitalisering
- Verktyg
Tankar kring skolans vetenskaplig grund är förstås giltiga även när det kommer till lärmiljö, inklusive det konkreta exemplet från skapa studiero.
Tre riktigt bra frågor att stadigt o ständigt ställa sig är:
- Vad är det värsta som kan hända?
- Varför?
- Varför inte?
Samt även minnas att: ”Det enda sättet att inte göra några fel, är att göra ingenting – och det är ju verkligen inte rätt”… liksom att fortsätta göra som man brukar och förvänta sig ett nytt resultat förstås är höjden av dumhet.
Vanans makt är stor, men inte oändlig – kognitiva barriärer går att övervinna!
/Magnus Blixt, leg lär och verksamhetsutvecklare 2019-2021
Länklista Lärmiljö (december 2021)
Kunskapshubbar, myndigheter
- Forum Bygga Skola – Ett forum för alla som är, och borde vara, involverade i den komplexa processen att bygga och renovera skolor
- Skolhusgruppen – idéell förening för bättre skolhus (kunskapsbank)
- ROLE – Research On Learning Environment (HiG)
- Inställningen till klassrum en vattendelare (Skolverket)
- Så skapar du en god lärmiljö i klassrummet – Skolverket
- Specialpedagogiska skolmyndigheten – Tillgänglig utbildning o lärmiljö
- Boverkets vägledning om skolors och förskolors fysiska lärmiljö
- ELE: Effective Learning Environments – OECD Education
- Folkhälsomyndigheten Skolans betydelse för psykiska problem bland barn
- Skollokalernas betydelse för lärande | Fastigheter | SKL.se (skr.se)
- Rum till alla – dansk utblick
- Lärmiljöpodden
- Ifous fokuserar – Skolmiljöer
Forskning – lärmiljö som helhet
- Morgondagens lärmiljöer – Forskningsprojekt och publikationer vid HIG
- Clever classrooms : Summary report of the HEAD project – University of Salford Institutional Repository
- Inkluderande lärmiljöer – rapport från en forskningsinsats – ifous.se
- Ifous fokuserar – Skolmiljöer
- Skapade sociala värden i skolbyggnader (HiG)
- DigiFLEX Didaktisk design i samverkan – rummets betydelse i ny skolverksamhet ( GU)
- Teaching in Flexible Spatial and Digital Conditions
- Teaching in a non-traditional classroom: experiences from a teacher-initiated design project (diva-portal.org)
- Upper secondary school teachers’ first encounter with the active learning classroom : What can we learn from a perspective of power and control? (diva-portal.org)
- Designing and Building Robust Innovative Learning Environments (mdpi.com)
- Learning Environment Applied Research Network
- Mer flexibla aktiva klassrum kräver kompetensutveckling
- Lärande och fysisk miljö – en kunskapsöversikt
- Klassrummets scenografi – elevers motivation, interaktion o lärande
- Forskning: Learning environment design and use (papers)
- What are schools for? An interview with Gert Biesta on the learnification of school buildings and education. – Architecture and Education
- På spaning efter framtidens lärmiljö (högskola o universitet)
- School architecture: 3 examples of research transforming educational design – Legat Architects
- Flexible Seating – Teach Like You Mean It (teachlikeyoumeanitblog.com)
Blogg, podd, webinarer – helhet
- Lärmiljö för var och en?
- Podd: psykolog David Edfeldt och Magnus Blixt pratar lärmiljö
- Framtidens lärmiljö redan idag?
- Fysisk lärmiljö – en helhet
- Strukturerad flexibilitet är svaret när det gäller organisering i öppen o digital rumslighet
- Fysisk variation i klassrum, Björkvallsskolan (pedagog.uppsala.se)
- Kontorsvariation för elever – Palmbladsskolan testar Elmemodellen (pedagog.uppsala.se)
- Aktiva klassrum och lärande i Tuna Skola (pedagog.uppsala.se)
- Lärmiljö 2017 utan postfack? | Magnus N Blixt @blixtgordon13
- Fysisk lärmiljö – tankar 2020 | Magnus N Blixt @blixtgordon13
- Lärmiljö 2025? | Magnus N Blixt @blixtgordon13
- Gradäng i Undervisning – kan det va’ nåt? | Magnus N Blixt @blixtgordon13
- Tillgängliga Artefakter – Varför? Varför inte? (uppsala.se)
- Lärmiljö i stort och smått – Bälinge skola
- Tillgänglig fysisk lärmiljö från och i kontor? (uppsala.se)
- Vad är egentligen god lärmiljö enligt lärare och elever? Tycker man olika eller finns det ett enhälligt svar? – Lärmiljöpodden | Podd på Spotify
- Funderingar kring den fysiska lärmiljön – möjligheter och begränsningar | Förstelärare i Svedala
- Samtal om lärmiljö nu och framåt | Magnus N Blixt @blixtgordon13
- Trendrapport: Framtidens lärmiljöer? | Magnus N Blixt @blixtgordon13
- Dela och Lär – fokus lärmiljö | Magnus N Blixt @blixtgordon13
- Tillgängliga gradänger i lärmiljö (uppsala.se)
- Föreläsning Tillgänglig lärmiljö
- Rum för lärande
Diverse inspel
- Framtidens skola enligt tre experter
- ”Studios, lofts and quiet rooms – Skapaskolan rethinks learning spaces for better collaboration”
- Skolstudion: Framtidens skolbyggnad | UR Play
- Fysiska Lärmiljöer högskola o universitet Chalmers
- Digital rundvandring på Kvibergsskolan – frå kritiserad till klart populär
- Byggbeskrivning framtidens skola – hållbar skola
- Hemlingborg ett multifunktionshus | Skolhusgruppen
- Peter Lippman lyfter och utmanar (pedagog.uppsala.se)
- Tre goda exempel från praktiken i Danmark
- Erlev Skole
- Visioner för framtiden – Hundra år av design och demokrati
- 8 nyckelkompetenser – grundskolan i Åland
- Så skapade de en tryggare skola i Malmö
Leverantörsinspel
- Historien om skolhuset – snabbspolad – Pedagogiska rum (paradisproduktion.se)
- Mitt bästa klassrum – Hur skapar vi bättre arbetsmiljöer? | Kinnarps
- Fyra olika typklassrum (Elme, Aktivt, Multimodalt, Makerspace) – Lekolar
- Bättre skola.pdf (skanska.se)
- Lärmiljöer | Martela
- Ransbergs nya skola – inspirerad av bymiljö, natur o gamla sagor om jätten Rane
- Interior design of resource rooms • Højer Møbler | Activating learning spaces
- Kinnarps Next Education – Skola | Kinnarps
- UR Samtiden – Rektor med vetande 2020: Elmemodellen | UR Play
- Ladda ner rapport – 200 rektorer om framtidens fysiska lärmiljöer
- Projektkavalkaden 2021 är en arkitekturfilmfestival (sisab.se)
- Minnebergsskolan i Arvika – YouTube
- Sigfridsborgsskolan (buildingcloud.com) – virtuell rundtur
- Autens: Erlev Skole – fra første ide til færdig skole skabt af brugerne. Årets skolebyggeri 2021 – YouTube
- Rock Island High School: Additions/Renovations Walk-Through – YouTube
- Pulsprojektet Vammarsskolan Lekolar
- HCC Innovative Classrooms Tour – YouTube
- ”Og lærerne.. de er mere rolige herinde!” Læringsmiljø på Høsterkøb Skole / Autens (UK subtitles) – YouTube
Inkludering, UDL, Tillgänglighet
- Åtta tips för Inkludering – och god arbetsmiljö (pedagog.uppsala.se)
- Annorlundahet på Lärarnätverk? (pedagog.uppsala.se)
- FoU-projekt om tillgänglighet (pedagog.uppsala.se)
- ”Har du fått med dig allt du behöver?” leg lär Jonatan Persson föreläser
- Olika är normen | Skola | SKL.se (skr.se)
- Olika tillsammans, individanpassningar togs bort | Skolporten
- Tillgängligt lärande i praktiken – Del 1 Differentierad undervisning | RISE
- Gör rätt från början UDL-introduktion på vetenskaplig grund (rattfranborjan.nu)
- Inkluderande lärmiljöer – en rapport.
- Systematiskt arbete med tillgänglighet – är det värt det?
- Värderingsverktyg Tillgänglig utbildning o lärmiljö (SPSM)
- Tillgänglig lärmiljö – Webbutibldning Österåkers kommun (osteraker.se)
- Annorlundahet? Autistisk föreläsare och samtalskontakt Jonas Wik berättar
- Min skoldag – elevens upplevelse och behov
- Kartläggning av lärmiljö (fokus adhd, vård och insats)
- Flexibel lärmiljö i klassrummet – Mölndal (molndal.se)
- En skola för alla | UR Play
- 5 missuppfattningar om differentierad undervisning
- CAST: About Universal Design for Learning
- UDL Svensk textversion
- Shelley Moore om ramverket UDL.
- Shelley Moore ”bowling video” – intro till UDL
- Hjärnfonden_lärarmaterial
- Lärlabbet: Differentierad undervisning för att utmana alla elever
- Design för mångfald | Rätt från början (rattfranborjan.nu)
- Tillgängliga lärmiljöer gynnar alla på Söderkullaskolan – Pedagog Malmö (malmo.se)
- Är det som är nödvändigt för vissa elever alltid bra för alla andra? – Om arbetet med tillgängligt lärande | Skolutvecklarna Sverige
- 1000 skolor på 10 år – arkitekten Anna NPF-utbildar byggbranschen – Riksförbundet Attention
- Inclusion in practice: a matter of school culture: European Journal of Special Needs Education: Vol 29, No 2 (tandfonline.com)
- Pedagogiska relationer och strategier för elever med adhd – SPSM Webbutiken
- En skola designa för alla – prestationsprinsen
- UUA – Universell Utformning av Arbetsplatser | Akademikerförbundet SSR (akademssr.se)
- Specialpedagogerna i Sigtuna | Lyssna här | Poddtoppen.se
- NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad – Skolvärlden
- Delaktighetsdagen 2021 – YouTube
- Inkludering i det utvidgade klassrummet – del 1 – YouTube
- Jämlik skola kräver fysisk lärmiljö – Sveriges Arkitekter
- Hjälpmedelscenter för Office – resurser för personer med funktionsvariationer
- Pedagogisk psykologi: Johanna Lüddeckens (podd inkl länkar)
Trygghet, Trivsel, Hälsa
- Lärmiljöer som motverkar utanförskap och otrygghet – Fråga Lou podcast
- Skolan som plats har stor betydelse vid mobbning | Skolporten
- VR-projekt Inlevelse ger insikt
- Digitalkurs: Creating classroom communities using social and emotional practices.
- Every Opportunity – bemötande spelar roll (titta även efter 2:00)
- Mer rörelse – mindre våld och bättre studieresultat | SVT Nyheter
- Bygga’re tryggare | Codesign
- Hjärnberikad – hjärnhälsa och berikade lärmiljöer (hjarnberikad.se)
- Aktiva klassrum- resultat, trygghet & hälsa (F-6)
- – Elever lærer mer i alle fag når de får bevege seg (forskning.no)
Studiero, arbetsro, ledarskap
- Tillgänglig studiero på vetenskaplig grund?
- Leda, lära ut och skapa relationer – Skolforskningsportalen
- Impact of built environment design om emotion
- Klassrumsledarskap Jonas Nilsson, Martin Karlberg | UR Play
- Äga Studiero & Lärares ledarskap (uppsala.se)
- Classroom Management – från novis till expert
- Vikten av studiero och goda kamrateffekter| Nordic Studies in Education (noredstudies.org)
- Bouncy Bands: Fidget to Focus – YouTube
- Äga lärarledarskap: Tydligt och konsekvent
- Äga lärarledarskap: Relationelllt
- Äga lärarledarskap: Personligt
- Äga lärarledarskap: Kroppsligt
- Äga lärarledarskap: Verbalt
- Äga lärarledarskap: Professionellt
- Äga lärarledarskap: Prestigelöst
- Äga lärarledarskap: Lustskapande
- Äga lärarledarskap: Vägledande
- Äga lärarledarskap: Reflekterande
Särskilda miljöer – fritids, förskola, matsal, idrott…
- Toaletter
- Matsal – stök och stress får barn att slänga lunch
- Ett bra fritidshem gynnar hela skolan
- Lekande lätt – miljöerna på fritidshemmet
- Framtidens idrottshall?
- Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler
Skolgård, utomhuslärmiljö
- Luften är Fri (luftenarfri.nu)
- Lek på riktigt – sluta bygga lekplatser, börja skapa rikare lekmiljöer
- Barn måste själva få koda av och bedöma sin omgivning – Främjafys
- Barns rörelsefrihet, KASAM, Skolparkering som fungerar i praktik
- Analys av skolans utemiljö – med en ännu bättre skolgård i sikte
- Högstadiets skolgårdar | Skolhusgruppen
- Skolrelaterade insatser för fysisk aktivitet och effekt på psykisk hälsa bland barn och unga — Folkhälsomyndigheten
- Hur bygger man utemiljö som stimulerar lek och rörelse inte bara för barn utan också ungdomar och vad är egentligen en pep-park? – Lärmiljöpodden
- Skolgårdslärarens tankar och tips
- Skolgård för lek och rörelse (Arwidssons podd)https://arwidssonstiftelsen.se/podcast/skolgard_lek_rorelse/
- Leka olika- att gestalta utemiljöer för barn med NPF | Skolhusgruppen
- Uteområder – hvordan sikre kvalitet i utformningen?
Organisering
- Det stora och det lilla – effektfull organisation? | Magnus N Blixt @blixtgordon13
- Rektors val av organisation | Magnus N Blixt @blixtgordon13
- Varför jobba i team – på riktigt | Magnus N Blixt @blixtgordon13
- Tillgängliga kognitiva barriärer (uppsala.se)
- Att bygga upp en skola på årskurser och ha även lärare på fritids – Årets Skolledare 2016
- Andreas “Mr Pisa” Schleicher on the OECD Digital Education Outlook 2021 – YouTube
- Den klassrumslösa skolan | Läraren
Ljud Ljus Luft
- Ljudskolan
- Ljusskolan
- Ljusinitiativet – forskning om bra och skadlig belysning
- Handbok för skolan – ljud, ljus, luft
- Tillgänglig ljudmiljö (pedagog.uppsala.se)
- Belysningens färgtemperatur spelar roll
- Indeklima i grundskolen: Værktøjer og undervisningsmaterialer
- Ljudnivåer – visualisera samtalstonen – Lektionsbanken.se – Lärare inspirerar lärare
- Inomhusmiljön i skolan – ett nationellt tillsynsprojekt Folkhälsomyndigheten
Digitalisering
- DigiFLEX – didaktisk design i samverkan, rummets betydelse i ny skolverksamhet (GU)
- Skolan behöver hitta en bättre balans mellan det fysiska och det digitala rummet (skolahemma.se)
- Digitaliseringen i framtidens skola?
- Hur påverkas lokaler av verksamheters digitalisering? (skr.se)
- Digital lärmiljö (spsm.se)
- Digital undervisning i en fysisk lärmiljö?
- Det utvidgade klassrummet – del 1 – YouTube
- Verktyg för struktur (gr) – YouTube
- Creating a Successful Hybrid Learning Environment | Sphero
- Tänka tillsammans kring digitalisering, klasser, klassrum, färdiga lärare? @blixtgordon13
- FDLIS – Framtidens digitala lärande i skolan | Varbergs kommun
- Ett system – eller interoperabilitet?
- Datadriven skolförbättring?
Verktyg
- Observationsverktyg: kommunikationsstödjande klassrum?
- Analys av skolans utemiljö
- Barnmedverkan i planering av skolbyggnader (Norge)
- Thyholm Skole læringmiljødag – YouTube
- Learning Space Design – Workshop – YouTube
- Barnen formar våra bästa lekmiljöer | ÅWL Arkitekter (awlark.se)
- Kapacitetsutredningar skollokaler | SKR
- Utvärdering av dansk skola: Universet| Skolhusgruppen
- Learning Space Lab – i klipp&klistraversion – Autens
- Teachers’ pre-occupancy evaluation of affordances in a multi-zone flexible learning environment – introducing an analytical model
- Gå-tur som verktyg