Unik Solidaritet?

Igår var jag igen och såg musikalen Billy Elliot. En fantastisk föreställning vad gäller skådespeleri, sång, musik, scenografi. Dessutom ett, som jag uppfattade det, väldigt viktigt budskap:

Det gäller att finna balans mellan att hitta sig själv och vara en del av en gemenskap och ett sammanhang.

Eller som våra styrdokument länge stadgat:

Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet. /Lgr 11

Just balansen mellan de två tror jag är nyckeln och precis som gungbrädan faktiskt inte blir något rolig om en av de som gungar är för tung, får inget av dessa uppdrag väga helt över det andra. Detta är vad skolan handlar om: vi ska inte bli kopior och vi ska kunna verkar och fungera tillsammans i ett samhälle byggt på demokrati. Detta blev även extra tydligt på veckans fyra dagars intensiva rektorsutbildning, där vi tillsammans gnuggat och gnuggats i skoljuridik. Grundlagen går att läsa, den går att begripa och ska tillämpas efter bästa förmåga. Tack Billy för den mer multimodala påminnelsen!

In everything you do
Always be yourself, Billy
And you always will be true

OCH
Solidarity solidarity
Solidarity forever
All for one and one for all
Solidarity forever
Solidarity solidarity
Solidarity forever
All for one and one for all
Solidarity forever
 (hittade ingen svensk översättning och ville inte göra en egen)

4 reaktion på “Unik Solidaritet?”

  1. Oh ja, Billy Elliot är för fin! Och precis som du tror jag det är precis den balansgången som är viktig, och kanske har vi i Sverige (världens mest individualistiska land?! Åtminstone enligt World Values Initiative) gått lite vilse här?

  2. Du menar att det står så i skollagen?! Jag har tänkt det så många gånger, att jag önskar att skolan skulle hjälpa varje barn att upptäcka vsd det är bra på, och utveckla det. Och att varje förmåga skulle vara lika mycket värd, precis som varje individ. Jag tycker skolan mest verkar försöka pressa in varje individ i samma form, och vissa kunskaper och förmågor är viktigare och mer värda än andra…

    1. Inte skollagen, men dock läroplanen (det första en lag stiftad av regeringen, det andra en förordning av regeringen), så det gäller för varje skola och lärare. Att varje barn ska få nå sin potential står däremot i skollagen (inte exakt de orden, men den betydelsen)! Sedan har man också att förhålla sig till att de kunskaper och förmågor som står i läroplanen förstås måste till, här har också varje barn rätt att erhålla kunskaper enligt kunskapskrav i samtliga ämnen. Så det är som så ofta en fråga om balans!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *