Sur Lärargala?

Igår genomfördes Lärargalan på Nalen. Ett par hundra lärare (de flesta från gymnasiet) samt inbjudna gäster. God mat, underhållning och inspirerande tal, där lärare som gjort intryck och lagt grund för framgångar hyllades. Priser delades ut bland de 700 nominerade lärare som lyfts fram av sina gymnasieelever såsom varandes extra betydelsefulla. För mig var det mycket inspirerande, men så tänker jag inte heller att vi andra blir sämre av att några hyllas på scen.

Kjell Enhager (senast idag visade vi ”Om du visste att du inte kunde misslyckas” för våra elever)  talade från scenen om att god arbetsmiljö måste vara bygga på att man är SUR:

  • Sedd

  • Uppskattad

  • Respekterad

– som en nödvändig men ej tillräcklig förutsättning för att lyckas med utbildning. En annan egenskap som ofta återkom i tal o nomineringar var vikten av gedigna ämneskunskaper och passion för sitt ämne. Det handlar inte om att vara ”snäll”, utan snarare tydlig och ha höga förväntningar och krav, om man ska bli uppskattad av elever.

Jag råkade hamna med liberala lärare, Sveriges ingenjörers teknologråd samt Sveriges Elevkårer, så bordskonversation gav gott perspektiv åt tillvaron. Just en respektfull dialog mellan lärare och omvärld tror jag i förlängningen är väldigt viktig för alla parter. Alla verkar i övrigt överens om att lärare har ett på allvar viktigt yrke, vilket borde uppskattas i både lön o status, men att det också bygger på att lärare står för sin profession och inte ständigt backar. För att det ska ske måste vi lämna skyttegravarna bakom oss och våga tänka och arbeta tillsammans bortom de enkla, svartvita lösningarna. Skolan är komplex och förtjänar att behandlad som sådan!

”Om jag så fick alla världens rikedomar så vill jag inte byta det mot mötet med mina elever och kollegor”/Herman Kates Naim, årets lärarpris inom digitalisering, Lärargalan 2016

TV4 Morgon: myt att lärarna ska vara snälla, Lärargalan

”Jag är inte naiv och vill inte förvrida verkligheten. En Lärargala kommer inte lösa lärarbristen och den kommer inte att förbättra lärares arbetsmiljö. Men den kan inge hopp och energi om framtiden. Något som kan vara väldigt viktigt i stunder av kris.” /Emil Gustavsson, ordförande Sveriges elevkårer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *