Lärarkandidater!

Viktigt
Jobbigt
Svårt
+ ROLIGT
= Läraryrket

Ja, jag vet att universitetet anser att man ska säga lärarstudenter. Men jag håller fast vid lärarkandidater.

Lärare är inte något man bara kan studera till, det är något man kandiderar till att få bli och vara.

Jag har tagit emot lärarkandidater nästan från start. De är förstås av allehanda slag, men väldigt ofta har jag haft tur. Flera gånger har jag hittat framtida kollegor – och goda vikarier att sätta in när det behövs. Min första praktik (som VFU hette på 1900-talet) var onekligen den mest givande, sett till professionsutveckling. Antagligen utifrån utgångspunkten som handledaren direkt förmedlade:

Du är här lika mycket för min skull. Du kommer att ställa mig alla dessa frågor vilka jag önskar att jag själv gjorde.

Hon satte mig också direkt på prov i skarpt läge, även om Lärarhögskolans instruktion sa något annat. Det är jag evigt tacksam för.

En lärare måste kunna improvisera. Nu ska du hålla en lektion om ögat. Här är lite material till förberedelse. Du kör om en kvart. Du äger även starten av lektionen, jag kommer in först efter en stund.

Inte så lätt, men väldigt, väldigt lärorikt. Och fixar man inte detta, fixar man nog inte läraryrket heller – lika bra att få det klart för sig tidigt i utbildningen, om det skulle vara så. För inte har vi råd att ha så stora avhopp från läraryrket som vi har idag? Villkoren måste förstås bli bättre, men lärare som saknar ledarskap blir heller aldrig långlivade. Utöver ledarskap behövs förstås ämneskompetens, bedömarkompetens, yrkesetisk kompetens… Många är de pedagogiska överväganden och beslut som ska göras, med grund i styrdokument och yrkesetik – samt en medvetenhet om att världen sällan är svart eller vit, utan snarare ofta nog så färgglad. Här har vi i professionen ett stort ansvar att bibringa ett och annan lärdom till nästa generation lärare. Lärarutbildningskommittén visade att en lärarutbildning som innehåller allt det man som lärare behöver skulle bli ca 14 år lång, så vi ska inte tro att någon kommer ut färdig – men måste förstås bistå med det vi kan för att det ska tas så många steg som möjligt på vägen mot #leglär.

Det är viktigt att du som lärarkandidat verkligen tar chansen att prova saker, då jag som handledare är ansvarig. Snart nog står du där själv med hela ansvaret…

Varmt välkomna lärarkandidater! Hos mig och oss blir det ingen enkel resa, men en ack så lärorik! Att lärarkandidater väljer att återkomma (även efter att jag bytt skola) tänker jag talar sitt tydliga språk, att man förstått vikten av att förberedas för detta både härliga som tuffa yrke. När det är bra, då är det riktigt bra. När det är tufft, då är det riktigt tufft. Mycket sällan är det tråkigt! 

”Studenten har heltidsstudier och ska följa det arbetstidsavtal som gäller för lärare som arbetar 100 % hos er. Frånvaro från verksamheten måste hon/han ta igen. Önskvärt är att studenten får undervisa så mycket som möjligt och delta i så många olika delar i verksamheten som möjligt.”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *