ned-, in-, ur-, av- och påkoppling

Långhelg i maj. Strax ska vi åka till systeryster och ta elvakaffe. Barnen blir sedan kvar hos kusiner och jag och min kära fru får en vuxenhelg på hotell Albert. Vi har båda arbeten där vi ofta behöver vara på- och uppkopplade, även oregelbundna tider. Men vi väljer också aktivt när det är dags för ned- eller urkoppling. Så denna helg stänger vi av mobilerna för att istället umgås på andra sätt.

Stress är inte alltid farlig. Att ha mycket att göra är inte farligt. Frånvaro av återhämtning är dock direkt livsfarligt.

I går på skolan så pratade vår chef för elevhälsan med sexorna om en idé inför hösten att åka på lägerskola – utan mobiler.

Det går inte, jag skulle dö! /elev i sexan

På Glömstaskolan samlar vi ju inte in mobiler, utan tränar elever att hantera sin vardag i vardagen. Men här funderade vi på att göra ett medvetet och konkret undantag. Utifrån elevens spontansvar känns det helt rätt. Själv brukar jag alltid koppla ner helt en vecka efter midsommar – inga social medier, ingen mobil, ingen TV. Det kliar först lite i fingrarna, sedan blir det riktigt bra. Och min medvetenhet större. Jag väljer! Precis som jag denna helg väljer att lyssna på råd från pappagruppen:

Se till att påminna er om varför ni en gång i tiden valde varandra. Den dagen du enbart ser på din fru som dina barns mamma är det kört!

Här finns också en parallell till något vi pratar om återkommande på Glömstaskolan:

Varför går du egentligen till jobbet?

Vad är egentligen syftet med ett läraruppdrag?

Apropå det så verkar det snart som om vi fått tjugotalet nyrekryteringar är på plats, då skolan växer med 50% igen till hösten. Många goda kandidater att välja på, intresset bland legitimerade lärare och utbildade fritidspedagoger samt socialpedagoger att arbeta på en skola som provar nya vägar finns absolut.

Det här var en ovanlig intervju. Ni har mer berättat hur ni tänker och gör än ställt knepiga frågor. Ni har gjort det tydligt vad som förväntas av mig om jag väljer att ta jobbet.

Det gäller att kunna koppla rätt i rätt sammanhang!

 

4 reaktion på “ned-, in-, ur-, av- och påkoppling”

  1. Kloka ord, men inte så lätt att genomföra. Är väl lite för nyfiken för att kunna stänga ute ”världen” 🙂

    1. Just därför behöver man ibland göra det, för att erfara att det faktiskt går. Och vad som då händer…

  2. Åh, vad jag tycker ni verkar jobba bra med telefonerna. Jag önskar de gjorde det på mina barns skolor men där pratar de knappt om det. Kanske blir det ändring nu när dottern går upp till högstadiet.

    Jag tycker också det är svårt att vara utan telefon men jag jobbar på det. Ofta.

    1. Tack. Tyvärr är väl medvetenheten hos vuxna – som ju inte fått lära sig – tämligen olika, och därmed även ens approach i undervisning.

      Jag gillar att vara med min telefon (eller snarare med det vidgade kontaktnät den servar med), men just därför behöver jag ibland även vara utan. Det går.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *