Vassa knivar och vem ska göra vad?

Denna sommar vankades det vanligt Hamnfest i TorsöLister. Utifrån devisen

påverka genom att medverka

var jag även detta år delaktig i planering och genomförande. Bland annat valde jag att ägna en del tid och kraft åt att fixa en del av maten. För mig är det inte särskilt betungande, utan snarare en fröjd och glädje i att göra en god tomatsallad när man har tillgång till

  • en riktigt vass kniv
  • fantastiska tomater som fått mogna i solen
  • superfräsch lök fångad direkt ur bondens hand, direkt från åkern bredvid
  • stadig skärbräda som ligger på plats
  • olja och vinäger av god kvalitet
  • nödvändiga kryddor

Festen, inklusive maten, blev utifrån given spontanrespons och egen känsla väldigt lyckad. Det var förstås mångas förtjänst då vi var många som var delaktiga utifrån att

ingen kan göra allt, alla kan göra något.

Nu har jag haft första dagen detta läsår på plats i skolan. En klart givande och trivsam dag som bådar gott för spännande fortsättning, där vi tar nya steg tillsammans.

Ovanstående fundering över vikten av ändamålsenliga verktyg och nödvändiga råvaruresurser tänker jag inte är särskilt svår att överföra på andra verksamheter, som exempelvis skolan. Här handlar det förstås om att vi behöver ex

Även här gäller förstås också

ingen kan göra allt, alla kan göra något

eller kanske snarare

ingen ska göra allt, vars och ens kompetens bör nyttjas klokt

Jag känner verkligen att både vi i skolledningen och teamen av lärare, fritidspedagoger och socialpedagoger på många olika sätt kompletterar varandra i våra olika kompetenser – såväl formella som mer informella/personliga. Det ska bli riktigt spännande att åter träffa all personal – där ungefär hälften är nya då skolan växer så det knakar. Glömstaskolan har dock lyckats besätta samtliga tjänster och har legitimerade lärare i 100% av alla ämnen och årskurser (vi har inte klasser. Eller veckobrev eller föräldramöten, utan lägger vår tid och kraft mer på god undervisning  utifrån skollag o läroplan).

Vi har fem dagar på oss att bygga kultur och sätta struktur innan eleverna har upprop – samtidigt som jag har det på rektorsutbildning. Så kan det gå. Spännande tider!

påverka genom att medverka –

ty framtiden kommer inte till oss, vi skapar den.

En reaktion på “Vassa knivar och vem ska göra vad?”

  1. Leo är en klok en han!

    Det är förvisso även du – gillar din liknelse mellan tomatsalladen och skolan, för visst är det så: för att det ska bli bra krävs olika ”ingredienser” och ju bättre kvalitet desto bättre!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *