Nu är glada julen slut, slut

Jag hoppas verkligen alla haft en sådär vilsam och trivsam jul som ni förtjänar, på alla de sätt och vis. Själv har jag därvidlag inte mycket att klaga på, denna sista julferie (elever har jullov, lärare har ferie med inarbetad komptid – det vore väl hål-i-huvudet att ha lärare på plats för mycket när inte eleverna är där?).

Jag är engagerad. Både i undervisning och i elever. Liksom i utvecklingen av skolan som system, både i det lilla och i det stora. Även i samhället, där jag kan. Jag trivs när stjärnglans tänds i ungars ögon, men också när vi provar nya saker vilka visar sig fungera – alternativt bjuda på viktiga erfarenheter och lärdomar.

Vare sig engagemang, tid eller kraft är några oändliga storheter.

Men engagemang uppstår inte i något vakuum. Det krävs rätt ”jordmån och gödning”. Att ha många bollar i luften är inte det svåra, utan att plocka ner dem i någotsånär god ordning. Vilket faktiskt kräver mer eller mindre bollfria stunder av återhämtning.

Julen är en sådan tid för mig. God mat med familj och i glada vänners lag är en hörnsten. Att lägga undan mobilen och faktiskt koppla ned sociala medier en förutsättning. Förhoppningsvis kan man även få möjlighet att gå ut och åka lite pulka eller skidor. Äta långfrukost med familjen. Fylla på med kulturella upplevelser. Sitta i favoritfåtölj med en god bok eller två – som inte har med skola att göra. Jag behöver det.

Jag blev en bättre lärare när jag slutade ta hem rättningsarbete över helgen och istället fyllde på mitt kulturella kapital. Efter det mötte jag eleverna bättre måndag morgon, utvilad och sugen på att göra nya upptäckter tillsammans.

Efter ett par dagar med julledighet så varvar min hjärna dock igång igen och jag börjar tänka på skola, lärande, utveckling. Och det stör mig inte alls. Jag väljer mitt fokus och jag väljer vad jag gör med min tid och min kraft. Förutom Jan Blomgrens ytterst läsvärda avhandling om elevers motivation tar jag även tag i några böcker som handlar om skola och pedagogik, för perspektiv och inspiration. Denna jul blev det ”Hjärnskolan” av Anna Nygren & Åke Pålshammar – när förstfödda väl släppte den. En tydlig bok om inlärning, fokus, minne, motivation, vilken borde sättas i händerna på varje förälder (och en och annan lärare).

Inlärningsförmågan ökar om man sover tillräckligt och tränar regelbundet.

Nästa bok i högen var Sara Bruuns Klassrummet möter väldenJag gillar verkligen att den är så tydlig i hur man kan komma igång och få det att funka i det lilla och i det stora – och att det handlar om att utgå från det man redan kan och vet som lärare, och sedan vidga det tillsammans!

Det som är bråttom tar ofta överhand från det som är viktigt.

I morgon har jag varit med och planerat upplägget för terminsstart – vilken förstås inleds med studiedag. Vi ska prata en hel del om kulturbygge, men också om att vi måste bli tydligare och bättre på att prioritera det viktigaste bland allt som är viktigt. Och framförallt faktiskt fundera över vad vi INTE längre ska göra – för att bättre kunna lägga tid och kraft där den faktiskt bör höra hemma.

Vi ger inte föräldrar och omgivning det de önskar. Vi ger det som vi gör en professionell bedömning att våra elever behöver utifrån vårt mandat och uppdrag enligt styrdokument o yrkesetiska principer.

Gott Nytt År och God Fortsättning!

2 reaktion på “Nu är glada julen slut, slut”

  1. Lycka till, och se upp med det där hålet i huvudet från inledningen. Dina chefer kommer att ställa krav på sina chefer. ..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *