Efter högst energigivande samtal med Anna Nygren om skola idag och imorgon –inkl planer för en konferens på typ tema ”bättre måluppfyllelse i en skola för varje elev”, med hjärnforskning, energi och praktiska och konkreta verktyg för att gå vidare med i januari – var det dags för lunch ute i solen
. Trodde jag, lagom till vi satt oss kom regnet. Ett kort men intensivt sommarregn, snart nog var solen på plats igen.
Då vi pratat en del om vikten av att stundtals och medvetet koppla ner i en alltmer uppkopplad värld kunde jag inte låta bli att dra parallellen dit:
Vi skulle inte uppskatta vårsolen lika mycket om den alltid sken. Regnet är eftertraktat när det möter regntörstande mark, men kommer det för mycket och för länge är det inte längre roligt. Men då uppskattar vi i gengäld minsta solglimt desto mer!
Vi uppskattar ofta omväxling. Just vädret kan vi inte göra så mycket åt, men när det gäller vår egen upp- och nedkoppling ligger den i stor del i våra händer. Ja, faktiskt – i våra händer.
Det finns bara två Måsten:
- Måste dö.
- Måste välja.
Jag är tämligen ofta uppkopplad. Mejl och olika sociala medier är en icke oföraktlig del av mitt skolledarskap – samtidigt som jag lyckats vara runt i hela verksamheten nästan varje dag jag är på plats. Det personliga mötet är förstås väldigt viktigt, men ofta nog har detta möjliggjorts tack vare tidigare kontakter i den mer digitala världen .
Fram till midsommar kör jag som vanligt hårt. På midsommarafton leder jag dansen kring stången i Sollentuna och Solna
as walking causes sildenafil side effects the application of an elastic band at the base of the.
. Det kräver sin energi, men ger också energi. Efter midsommar sparkar jag av mig skorna och lägger undan mobil, dator och andra skärmar HELT i minst fem dagar. Första dagarna kliar det i fingrarna för att kolla vad som hänt, eller bara av (o)vana, men sedan går det över. Och skapar förnyad medvetenhet.
Jag väljer när och hur jag är upp- respektive nedkopplad. Detta går att lära sig. I en digital värld är det kunskaper som man behöver tillägna sig, om man inte redan har dem. Och de lärs förstås bäst in i verkligheten, inte skild från verkligheten. Medvetet och med respekt för människors likheter och olikheter.
Digital teknik kan verkligen
- tillföra
- störa
- förstöra
Hur väljer du att göra? Hur skaffar du energi? Hur ger du energi?
Bra där – och viktigt. Vi kan välja, och medvetenheten kring det är definitivt något viktigt att lära sig!
Ja, viktigt och inte alltid helt enkelt…