Odaltande återkoppling

Barnen kommer hem från fredagsträning respektive häng och kräver att få titta på Idol. Måhända inte mitt favoritprogram, men man får passa på när familjen samlas i TV-soffan.

Man kan säga mycket om formatet för Idol, men den återkoppling som ges är ofta i högsta grad rak, direkt och ofta nog framåtsyftande.

odaltande

Odaltande återkoppling är snäll på riktigt – i längden. För nog tycker vi ganska synd om alla de som ställer upp i Idol fast de faktiskt inte kan sjunga, men där välmenande föräldrar och ”vänner” har lurat i att de faktiskt har kvaliteter som de uppenbart saknar. De har helt säkert andra kvaliteter, men att dalta med dem när det gäller musik var inte särskilt snällt när de sedan får löpa gatlopp på bästa sändningstid.feedback
Denna vecka har vi på mellanstadiet haft elevledda utvecklingssamtal. Eleverna kommer från tolv olika skolor och är nya för oss, så de har handlat ganska mycket om förhållningssätt kontra skolans statliga kunskapskrav. forhallningssattDe har gett mycket god energi och vi har verkligen försökt vara tydliga i vilka förhållningssätt som är gynnsamma och inte. Många elever har fått en nystart och vi har även pratat om ”fjärilar” utifrån Austins butterfly:

Flera av Idol-deltagarna har uppenbara problem att ta emot återkoppling och levererar ursäkter istället för att ta till sig konkreta råd från de som faktiskt har bevisad kompetens att uttala sig om olika kvaliteter. Det är tråkigt, framförallt för dem och deras framtid.

Jag har redan ett i allmänhet bra jobb med snart rimlig lön. Jag får ungefär lika mycket betalt oavsett hur mycket du lär dig eller inte, men du kommer att få det olika i framtiden beroende på hur du väljer att engagera dig idag. Dessutom är det kul på riktigt att faktiskt kunna saker.

I undervisning har vi återkommande visat Michael Jordans ”Maybe it’s my fault” som ett underlag för en diskussion om att vi är mer intresserade av att se engagemang och konkret ansträngning istället för ursäkter (Nota Bene att världens genom tidernas bäste basketspelare ursprungligen inte blev uttagen till basketlaget, men då bestämde sig för att träna mer och bättre istället för att ge upp):

2 reaktion på “Odaltande återkoppling”

  1. Nu detta om odlande återkoppling.

    Som gammal komvuxlärare är jag dålig på detta. Jag var van vid att eleverna är vuxna och tar ansvar för sina studier. Jag vet att jag ofta i onödan lindar in uppmaningar till gymnasieelever att faktiskt ta sig själva i kragen vad gäller något av mina ämnen.

    Jag tillhör också en äldre generation som gick i den gamla skolan och som väl var en elitskola och som inte på något sätt egentligen kan jämföras med dagens skola. Det var just när det svenska utbildningsväsendet började utvecklas till dagens, men det var fortfarande svårt att komma in på den 4-åriga realskola vi gick i.

    För några år sedan hade vi 50-årsträff sedan vi tog realen.
    En klasskompis berättade hur har och två andra kom att hamna i vår klass. De blev inkallad till rektor som frankt förklarade: ”Ni tre är blad de slöaste elever vi haft här på skolan, och jag kommer att kontakta era föräldrar och meddela att ni får gå om årskurs tre.”

    Vår rektor som var av den gamla skolan minst sagt och skulle idag säkert ha fått massor av anmälningar för kränkande beteende, men det besked de fick var definitivt odaltande!

    Post Scriptum
    Alla tre fortsatte sedan sina studier med framgång och alla tre kom att bli disputerade vid universitetet. Kanske hade de inte kommit dit hän om de inte den gången fått ett odlande besked.

    1. Tack. Vi gör alla vad vi kan och bidrar på olika sätt, det bästa får aldrig bli det godas fiende.
      Ja, vi lärare (och stundtals även rektorer) påverkar ibland faktiskt evigheten i det vi gör.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *