Vad ska vi (sluta) göra?


Jag har tagit två dagars paus från verksamheten på Glömstaskolan för att åka till Mittlärande (Sundsvalls Skolforum), hålla föreläsningar och leda lunchsamtal, lyssna på föreläsningar och hänga på pedagogisk pub. Alltid lika givande med perspektiv och påfyllning.

Det är givande och roligt att föreläsa när många verkar uppskatta det. Det är inspirerande och givande att lyssna på andra som föreläser. Men det är alla möten i olika pauser som verkligen gör skillnaden, när jag får chansen att bryta tankar med andra som också brinner för svensk skola. Att vi har olika utgångspunkter och kontext berikar samtalet – så länge vi visar varandra tillbörlig respekt och utgår från att vi alla vill varandra väl och försöker förstå varandra i syfte att bli klokare och mer medvetna. Tack alla som bidrar här!

Två olika teman etsade sig fast hos mig:

Snälla, sluta med alla dessa projekt och lyft. Utveckling av undervisning måste göras av professionen och vara en permanent struktur i skolan. /Per Kornhall, Mittlärande

Fram till 2011 hade Netflix som affärsmodell att skicka runt plastbitar med posten (dvs dvd-filmer). Då ändrade en vågad VD affärsmodell till internetstreaming och till en början störtdök aktiekursen när olyckskorparna samlades. Idag har de en stor del av marknaden och min sexåring förstår över huvudtaget inte konceptet med TV-tablå.

Det jag vill titta på finns att titta på, när jag vill, på valfri skärm.

När ett mobilföretag valde att göra världens bästa mobiltelefon för röstsamtal, lanserades samtidigt ett annat en sk smart telefon som den samlade expertisen var tämligen överens om att den skulle floppa. Idag säger ungdomarna när jag frågar om de inte ska ringa varandra istället för att skicka ändlösa rader med meddelanden med sina telefoner:

Men pappa, jag har väl inte hens nummer heller.

Jag tror överlevnadsfrågan för skolan är att (sluta) göra rätt saker

partner. The sexual partner’s own expectations and What is sildenafil? • Nocturnal Penile Tumescence (NPT) Tests.

. Vi behöver grundstrukturer som stödjer en lärande organisation. Där förändring, anpassning, utveckling är självklart och inget som sker i käcka projekt. Allt som inte bidrar till elevers kunskapstillväxt och utvecklande av kunskaper och värden behöver skalas bort – för att vi ska ha tid, kraft och energi att fokusera på huvuduppdraget . Det är ett uppdrag där både stat, huvudman, förvaltning, rektor och legitimerad lärare var och en måste göra sin del. Varje nivå har sitt ansvar för att fortsätta utveckla verksamheten och (sluta) göra rätt saker. Så enkelt och så svårt är det!

På APT, vilket avrundar veckan varje fredag, ska vi alltid ha en punkt ”Vad har vi slutat göra den här veckan?”.

3 reaktioner på ”Vad ska vi (sluta) göra?”

  1. Tack för inspirerande föreläsningar!
    Morgonen i klassrummet började med: ”Vart finner du bäst läsro och arbetsro? Om du får välja fritt (typ) vart vill du då sitta? Vi har soffa, fåtöljer, mattor etc i klassrummet som används frekvent men vad hände? Jo, elever satt på fönsterbrädan i kapphallen, under bordet, liggandes under katedern och inklämd bakom ventilationsröret. Bland annat. Med en alldeles underbart fin läsro. Det kändes ju med en gång rätt. Och sedan snodde jag den fina meningen ”Vi vill varandra väl, vi gör varandra bra och vuxna bestämmer.” och vi ägnade första lektionen med reflektion kring den och varför den hör samman med det fria valet. Hoppas den är ok att sno? 🙂
    Återigen tack för en skjuts framåt!

    1. Roligt att höra. ”Vi vill varandra väl, vi gör varandra bra” tror jag ursprungligen är från Pia Sundhage.

      Känner igen erfarenheten att elever hittar krypin vi aldrig skulle kunnat tänka ut eller föreslagit, men som de uppenbarligen de facto föredrar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.